Förra veckan var jag på Internetdagarna, Internetstiftelsens årliga konferens för alla som älskar internet, som nästa år fyller tjugo år. Från att ha fungerat som samlingspunkt för medelålders män som jobbar med internet, programmering och att koppla ihop routrar så fylldes nu Waterfront till bredden av kvinnor och män i olika åldrar och av olika etnicitet. ”Internet” är såklart en fråga för alla och inbegriper numer långt mer än bara teknik och programvaror. Artificiell Intelligens, sociala medier, digitalt lärande i skolan, influencers och digital valkommunikation var några av programpunkterna under dessa dagar.

Förutom en high-tech setup, med bland annat ett robothuvud som hjälpte människor som gått ”vilse” i konferenslokalerna att hitta rätt, incheckningsspelet Blippy där man fick ”blippa” sin namnskylt varje gång man gick in i en sal för att vara med och tävla om priser och människor som var på plats i robotform (befann sig fysiskt på annan plats och skickade robot istället) fick vi lyssna till fantastiska keynote-speakers. Bla. Max Tegmark, professor i astrofysik,som talade om sam- och framtiden och artificiell intelligens. Zeynep Tufekci, tekniksociolog och profilerad kritiker av hur Facebook och Googles plattformar utnyttjades för att välja både Trump och Obama, vars medskick till publiken var ”who controls the public sphere in an era of algorithms?”. Hon ville också särskilt be om ursäkt å hennes vän Ethans vägnar; ”My friend Ethan invented pop-up ads. He´s sorry” – vi som satt i publiken godtog ursäkten.Cathryn Posey, grundare av Tech by Superwomen, talade om att skapa en mer inkluderande teknikbransch och hur hon jobbar för att förändra kulturen inom teknikvärlden så att den blir lika mångfacetterad som resten av världen.

Samtliga keynote-speakers hade förstås olika perspektiv och ämnen de behandlade i sina tal, men alla hade de en gemensam nämnare: de utgick alla från dataDet pratades om hur GDPR inte är tillräckligt för att skydda våra personuppgifter, om hur data lagrar och tar reda på saker om oss som gör oss sårbara, om hur man numera kan registrera sina personliga data som egendom via ett nytt företag som heter hu-manity, om hur den nuvarande definitionen av privatliv är för smal och behöver förflyttas till att inbegripa personen och om hur det pratas om att internet är trasigt och för att laga det måste vi gå ut brett och sprida en mer informativ förståelse av personliga data. Data är helt enkelt ordet på allas läppar just nu.

Utöver data lades under Internetdagarna även stort fokus vid sociala medier. Vi som gillar att djupa ned oss i sociala medie-träsket vet att Internetstiftelsen varje år utkommer med en ny rapport kring svenskarnas internet- och sociala medie-användning. Självklart berättade de om de spännande resultaten – som är viktiga för alla som arbetar med eller omkring sociala medier. Totalt sett använder 83 procent av svenskarna sociala medier, vilket är 2 procentenheter fler än förra året. Den dagliga användningen har ökat ännu mer – från 56 procent förra året till 63 procent i år.

Det talas i många sammanhang om att ”Facebook är dött”. Rapporten från Internetstiftelsen visar att det ärminskad aktivitet på Facebook i alla åldersgrupper i jämförelse med förra årets rapport. Av Facebooktjänster är det enbart Messenger som används i samma utsträckning som tidigare. Alla andra aktiviteter, såsom att delta i grupper och publicera inlägg, minskar.Men mer än hälften av Sveriges befolkning använder fortfarande Facebook dagligen. Jag tänker genast att om facebook är ”dött” kanske vi får omvärdera vår definition av död.

Facebook är fortfarande det största sociala nätverket (76 %), Instagram kommer på andra plats tätt efter (60 %) och Snapchat ligger på tredje plats (38 %). Instagram är den sociala kanal som växer mest med en ökning på 7 procentenheter, medan Facebooks tillväxt är 2 procentenheter. Med den här tillväxttakten skulle Instagram vara lika stort som Facebook om tre år.

Och hur sköter vi oss i sociala kanaler då? Det har länge varit trendigt att prata sociala medier, men en iakttagelse under Internetdagarna är att det nu talas om på helt annat sätt än tidigare. Någonting håller på att förändras. Det fungerar inte längre att bara att finnas på olika plattformar och göra uppdateringar. Numer behövs utarbetade strategier för varje del av en och samma kanal. Ta Instagram som exempel. Här behövs separata strategier för hur man använder live-funktionen, hur man använder stories och hur man arbetar när man publicerar bilder i flödet. För att lyckas i sociala kanaler idag behöver man dessutom vara briljant på storytelling och synergier. Om du tillhör en verksamhet som ännu inte infört sociala medier i marknadsplanen, vill jag här ge utdrag från en paneldiskussion och ett citat från Hans Kullin, ansvarig för sociala medier på Barncancerfonden: ”Alla som behöver kommunicera behöver sociala medier. Att säga att det inte behövs i ett företag är som att säga att man inte behöver logistik”.

Vid ett tillfälle under Internetdagarna lyssnade jag till en programpunkt om Influencers. Hur de kommunicerar, huruvida det är legitimt att använda dem och hur man kan använda dem. Jättebra att det pratas om detta i ett forum som inte bara inbegriper människor i tjugoårsåldern – tänkte jag. Samtidigt plingade det till i telefonen. Jag fick en notis från Breakit. Isabella Löwengrip, i år utnämnd till näringslivets mäktigaste kvinna, har skapat en klon av sig själv i form av en beauty robot-influencer. Min första spontana tanke var: ”Mycket häftigt!”. Men sedan infann sig ett uns oro. För om vi äntligen pratar om Influencers i ett forum som Internetdagarna, och äntligen har accepterat dem som en RIKTIG yrkesgrupp och marknadsföringskanal, så behöver vi växla upp tänkandet rejält. Hur ska vi hantera icke-mänskliga influencers, om vi knappt kan hantera de mänskliga?

Internet och sociala medier är komplext. Vi behöver jobba mer med det, hänga med i utvecklingen och gärna ligga steget före. Därför är det fantastiskt att vi får mötas i denna typ av forum där vi kan reda ut dessa frågor, trender och begrepp tillsammans. För att kanske komma hem med lite mer kunskap än igår, och vilja reda ut hur vi skall jobba mot robot-Influencers framöver och klura ut vad ”sociala medier 3.0” egentligen innehåller och betyder.

Maja Hedin