Jag trycker ned dörrhandtaget och slår upp dörren till kontoret. Precis som vanligt möts jag av en sprudlande person som ler med hela ansiktet. Skrattrynkorna alldeles intill ögonen vittnar om livsglädje. Ann och jag har för vana att ses på kontoret innan de flesta ens stigit ur sängen. Att dricka det första kaffet, beta av några lättsamma samtalsämnen och skratta lite ihop innan arbetsdagen skall börja. Men idag skall vi också göra något som vi inte brukar.

För 30 år sedan bildades Effect Management av bland annat tre herrar vid namn Urban Hermansson, Thomas Sigfridson och Jan-Sture Larsson. Med på den 30 år långa resan var och är också Ann Johnson – vår alldeles egna kulturbärare. Jag vill den här morgonen veta mer om hennes upplevelse av alla dessa år inom Effect. Nog för att vi pratat om det förut. Men idag vill jag lyssna till de där historierna inte så många hört – och som är väl värda att berätta.

Jag är nyfiken på hur allting egentligen började. Ann sätter armarna i kors över bröstet och riktar blicken uppåt och drar sig till minnes.

– Allt började egentligen med att jag, Thomas Sigfridson och Urban Hermansson jobbade tillsammans på dåvarande Värmlandsdata – en då betydande IT-verksamhet i Värmland. Herrarna hade funderingar tillsammans med barndomsvännen Jan-Sture Larsson kring att starta en egen verksamhet tillsammans för att få jobba med Management consulting. När det var bestämt fick jag frågan om jag hade lust att ”hänga med”. Jag jobbade då åt koncernledningen på Värmlandsdata, så självklart hade jag redan ett bra jobb.

Ann slår ut med armarna, som i en segergest, och fortsätter:

– Men jag vågade mig på att byta jobb för att det kändes som en utmaning att få vara med på något nytt! Det lät spännande. Och sedan – i september 1989 bildades Effect Management.

Effect Management har kontor i Inre Hamn – en stadsdel som idag har fått liv med både restauranger, café och där många företag och organisationer har sina säten. Men det har inte alltid varit så. Ann tänker tillbaka på när stadsdelen var ny.

– Vi flyttade in i våra nya lokaler ett år efter starten – i september 1990. Då var vi de allra första hyresgästerna i ”den nya stadsdelen” Inre Hamn. När man kom till jobbet klockan sju på morgonen kunde man se hamnarbetare komma kånkandes med kaffesäckar på ryggen och massor av båtar låg i hamn här. Då gick också ett tåg över kajen dagligen med last till bland annat Löfbergs kafferosteri. Att känna den där underbara doften..

Ann avbryter meningen, drar rofyllt in ett djupt andetag genom näsan som för att illustrera för mig hur det doftade då, för trettio år sedan, och fortsätter:

– Det var något extra. Det såg ju helt annorlunda ut då, säger hon.

När man är i ett och samma företag i trettio år så är det givet vissa förändringar. Därför frågar jag Ann om hur hennes egen roll utvecklats under åren.

– Det är spännande hur min roll förändrats under de här åren. Mitt arbetsområde – administration – har ändrat karaktär. Och mina arbetsuppgifter har förändrats. Digitaliseringen har självklart gjort sitt. Vi använde ju helt analoga telefoner och hade fax när dokument skulle skickas och tas emot. Det var mycket papper och dokument i lokalerna! säger Ann och ansiktet spricker upp i ett stort leende.

– En anekdot kopplat till telefoni var när jag vid ett tillfälle skulle hitta ett hotellrum till Jan-Sture i Stockholm. I motsats till idag, när man kan söka på nätet, så ringde jag säkert 100 samtal då det var så otroligt fullbokat pga flera kongresser i huvudstaden. Jag hamnade tillslut på ”Hästhotellet” i Täby. Jag blev jätteglad när jag förstod att där fanns det rum! Receptionisten ställer frågor i vanlig ordning och slutligen kommer frågan ”vad heter gästen?”. Jag är på vippen att nämna Jan-Stures namn när det plötsligt går upp för mig att han kanske sa ”vad heter HÄSTEN?”. Vi skrattade gott när det slutligen kom fram att jag nästan bokade in Jan-Sture i en spilta!

Ann skrattar gott åt minnet och berättar vidare.

– Vi jobbade ju som sagt inte datoriserat på den tiden och på ett helt annat sätt. Mycket av mitt jobb bestod av många analoga bokningar – och då minns jag särskilt en annan bokning. Thomas skulle på slutet av 90-talet bege sig med dåvarande Apoteksbolagets ledningsgrupp på en konferens som var förlagd till norska fjällvärlden, vilket innebar att vi skulle chartra ett plan. Dagen för avfärd stod tolv personer redo att bli upphämtade på Säve flygplats. Tjugo minuter innan beräknad avfärd får jag ett samtal från Thomas om att planet ännu inte synts till. Jag fick en otroligt dålig magkänsla! Något var fel. Jag avslutade snabbt samtalet och ringde till flyglinjen och frågar ”Är ni på väg?!”. Mina farhågor blev här besannade. Det hade blivit en kommunikationsmiss och resan var planerad först ”imorgon”. Nu fick jag kavla upp ärmarna! Jag sa ”SKICKA ETT PLAN PÅ MOMANGEN”. Mitt budskap var ”Du fixar detta nu”. Och tro mig eller ej – men det fungerade och vi blev marginellt försenade!

Ann berättar mycket för mig om gamla tider – kanske för att jag själv är ung och bara varit med i nuvarande bolagsform. Men hon är noggrann med att poängtera hur spännande det var att få vara med om ett ägarskifte år 2011.

– Det var spännande hur en ny gruppering började forma ett nytt och förädlat Effect. För mig känns det såklart fantastiskt att ha fått vara med och se hur en ny ledning tog över. Från att ha varit ett bolag med endast seniora konsulter så är vi nu ett bolag med även mer junior kompetens. Detta tycker jag är en otrolig fördel. Det tillför så mycket att vara en blandning av kvinnor och män och i olika åldrar. Det är en ovärderlig tillgång att ha både lång erfarenhet och ny kompetens – vilket jag tror banar vägen framåt och bådar gott för framtiden!

Ann tittar upp på mig under den mörka luggen och snurrar på sina ringar på ena handen. Jag tycker mig se ett uns stolthet i hennes ögon och ett nöjt leende skymta på hennes läppar då hon avslutar vår pratstund.

– Alla dessa duktiga människor jag jobbat och jobbar med under dessa år har tillfört och tillför mig fortfarande otroligt mycket. Mina dagar blir fyllda av glädje, utveckling, entusiasm, kunskapsinhämtning, nyfikenhet och jag lär mig något nytt varje dag! Och att få göra det efter 30 år i samma bolag – är något alldeles speciellt. I LOVE IT!

Text: Maja Hedin