Hej Maja! Du deltog på Internetdagarna förra veckan och det var din fjärde gång. Varför är dessa dagar viktiga?
– Internetdagarna anordnas av Internetstiftelsen* varje år och är en konferens där deltagarna under två dagar får nya och fördjupade kunskaper om internet och digitaliseringens påverkan på samhället. Enligt GlobalWebIndex har svenska internetanvändare ökat sin tid online med 35 minuter per dag under pandemin (dvs sedan Q4 2019). Vi spenderar i genomsnitt 6 h 15 minuter online varav 29% av dessa spenderas i sociala kanaler. Det gör att nu känns Internetdagarna extra viktiga, så att vi som arbetar med internet i olika former kan förmedla kunskap och forskning vidare på våra arbetsplatser och i våra nätverk.

Robotforskaren Kate Darling studerar den nya teknikens etiska konsekvenser och hur samhället kan förbereda sig på AI-revolutionen, och hon gästade Internetdagarna. Vad var hennes viktigaste budskap?
– Kate Darling talade om sin forskning kring det fördjupade samspelet mellan robotar och människor. Forskningen visar hur människor har samma känslomässiga anknytning till robotar som till andra levande varelser, trots att vi vet att de är just robotar. Dessa känslor, empati och sympati, för robotar, väcks särskilt då vi upplever reaktioner från dem. Kanske har du hört talas om robotsälen Paro, som bland annat utsetts till världens mest terapeutiska robot, som har uppnått goda effekter inom äldrevården och demensvården? Paro är en autonom robotsäl med artificiell intelligens som kan uttrycka känslor som överraskning och lycka genom att blinka med ögonen, röra huvud o tassar. Enligt mig var detta faktiskt hennes absolut viktigaste budskap. För i tider av isolering, besöksförbud på äldreboenden och distansering kan en sådan här robot bli extremt viktig för att människan skall få uppleva viktig beröring och anknytning till andra ”levande” varelser.

Du fick också möjligheten att lyssna till en av Apples grundare, Steve Wozniak. Vad ville han förmedla i sitt föredrag?
– En av de viktigaste poängerna Steve Wozniak förmedlade enligt mig, var känslan av hans första möte med internet. Han beskrev det med ett ord; frihet. Att kunna kommunicera med andra personer i andra länder. Självklart inte på det vis som vi gör idag via t.ex. sociala medier, men ändå. Jag tänker att detta kan vara anledningen till ökningen av vår tid online under pandemin. Genom våra sociala kanaler kan vi fortfarande känna att vi är del av ett större sammanhang och kommunicera med vänner och familj, vilket såklart är otroligt viktigt.

Steve Wozniak delade även med sig av sina erfarenheter kring att använda programmering i skolan och vilka goda resultat det ger för eleverna. ”Make students want to learn because they enjoy it”. Han menar att programmering är något av det mest kreativa elever kan ägna sig åt, då flera elever kan få exakt samma resultat, men på många olika sätt. Vägen till resultatet är kreativiteten!

Vad var det trendigaste ämnet under årets Internetdagarna?
– Generation Z var definitivt ett hett ämne under dessa dagar, som ju är en omdiskuterad grupp som tillhör det som i år blir den största generationen på planeten. Gen z är världens största konsumentgrupp, som bara i USA utgörs av ca 61 miljoner individer vars köpkraft är 143 miljarder dollar. Enligt Forbes kommer generationen utgöra 40 % av världens alla konsumenter redan i år. De köpstarka individerna är en av anledningarna till det stora intresset för generationen. Under Internetdagarna fick vi bland annat lyssna till Timothy Collins, vd på Creed Media. Bolaget är världsledande inom marknadsföring mot Generation Z, framförallt på plattformen TikTok, med kunder såsom HM, Spotify och Daniel Wellington. Här fick vi lära oss bland annat följande om generationen:

  • Kort uppmärksamhet hos denna generation. Om du skall fånga deras intresse har du mindre än 10 sekunder på dig.
  • Uppväxta i on-demand-samhället, dvs vana att få allt direkt – ofta genom ett klick.
  • En generation som är globalt sammanlänkad och miljömedveten.
  • De är sociala 24 timmar om dygnet och är aldrig offline.
  • TikTok och andra sociala kanaler är en utmärkt plattform för att nå dessa personer, då bekräftelse står högst upp på önskelistan för generationen.

Gen z är en utmärkt målgrupp för social selling, som är relationsorienterad försäljning via sociala kanaler, där man bygger relation med sina kunder. NA-KD Fashion är ett exempel på företag som har lyckats otroligt bra med detta. NA-KD är ett e-handelsbolag som säljer kläder, skor, accessoarer, smink och allt annat inom kvinnligt mode. Det är ett av det snabbast växande bolagen i Europa med anledning av deras otroligt frekventa närvaro på sociala medier. De finns på 115 marknader runt om i världen och bara under Black Week förra året sålde NA-KD över 750 000 artiklar till en summa av nära 250 miljoner kronor. Deras Instagramkonto är ett av de största företagskontona i Norden och de arbetar utöver Instagram även mycket med TikTok, där målgruppen främst är generation z.

Om du skulle sammanfatta dessa dagar?
– Då skulle jag säga intressanta och viktiga dagar, med mycket inspiration, kunskap och forskning!

 

*Internetstiftelsen ansvarar för internets svenska toppdomän .se och sköter även drift och administration av toppdomänen .nu. Intäkterna från affärsverksamheten finansierar en rad satsningar i syfte att möjliggöra att människor kan nyttja internet på bästa sätt och att ge kunskap om internetanvändningen i Sverige samt digitaliseringens påverkan på samhället. De tillhandahåller även evenemang och utbildningsinsatser som gör det enklare att förstå och använda internets tjänster och som bidrar till ökad kompetens och fler möten som främjar internetinnovation.