Stundtals upplever många med mig en varaktigt hög stressnivå. Både i relation till jobbet och i privatlivet. När jag pratar med mina +85 åriga föräldrar om dagens livsstil så förstår de knappt vad jag menar. Om vi ser till antalet utbrända personer har procentsatsen ökat varje år. Fler och fler upplever en ohållbart stressig tillvaro. Frågan är vad det är som gör att vi känner oss så stressade? Har innebörden av begreppet stress förändrats över tid? Vad är det som håller på att ske?

Att vara stressad kan säkert vara på både gott och ont, men att ha en konstant hög stressnivå över tid är rent ohälsosamt. Forskare menar att så mycket som 80–90 procent av ohälsa på något sätt är relaterad till stress.

Frågan om att motverka stress väcker en massa tankar. Betyder det att man inte ska springa så fort och driva på? Betyder det att man måste vara frånkopplad från sociala medier? Kanske är ”att koppla från” inte svaret i den digitala tid vi lever i. Kanske är det helt ok att ha högt tempo i frågor som man genuint brinner för? Frågan är vad upplevelsen av stress egentligen handlar om?

Det finns massor kompetenta stressforskare som säkert har svaren på dessa frågor. För mig handlar det inte så mycket om vad som skapar stress – utan mer om vad som ger energi och inte.

För egen del får jag energi av att känna mening och sammanhang, att få saker och ting att hända och att umgås med nära och kära. Däremot förlorar jag orken och lusten av alldeles för många möten, av mail som rinner ut i sanden eller att saker och ting inte blir av. Jag får energi av att vara ute i naturen och av rörelse, men blir helt slut av stillasittande dagar som inte leder någon vart. Icke värdeskapande möten och en okontrollerad obesvarad mailflod är ytterligare exempel på situationer som skapar stress hos mig. Jag förlorar kontrollen över min egen tid och känslan av meningsfullhet.

För ett par veckor sedan hade jag förmånen att lyssna på den brittiske allmänläkaren Rangan Chatterjee. Under en timmes föredrag i en fullsatt biosalong mitt i centrala Stockholm fångade han publiken med sina enkla tips och insikter för att få en mindre stressig vardag. Enligt Chatterjee handlar det om att hitta den rätta balansen inom fyra områden i livet – syfte, relationer, kropp och sinne. Exempel på tips som han förmedlar är att slå vakt om sin egentid, om naturens läkande kraft eller vikten av beröring. Hur man samlar sig inför dagen med en mjuk morgonrutin, att ägna en tanke om hur man andas, om att ta väl hand om magen, om ätfönster och dygnsrytm och om skärmfri semester.

De här råden leder tanken till att det inte behöver vara så svårt att ”tagga ned”. Att det är de små, små stegens strategi som för frågan framåt och att det är nyttigt och gott för själen att från tid till annan ha det lite långtråkigt. Eller som man ibland säger; att bara vara.

Charlotte Wäreborn